21-11-22

Terugblik 'Just eat it?!'

Op 13 oktober 2022, de dag van het vijfjarig bestaan van Brightlands Campus Greenport Venlo, was de Villa Flora het middelpunt van Jeugd, Voeding & Gezondheid. 

Tijdens het symposium werd onder leiding van moderator Simone van Trier het symposium ‘Just eat it?!’ met ruim 120 deelnemers afgetrapt met een panel discussie. Het panel bestond uit Edgar van Mil (Bijzonder Hoogleraar Jeugd, Voeding & Gezondheid aan de Universiteit Maastricht), Nadie Winde (ALDI Nederland), Luca van den Hombergh (Student Commerciële Economie Avans Hogescholen), Carin Stroeken (BASF) en Gijs Kurth (Voedingscentrum). Zij gingen de discussie aan over de gezondheidsontwikkeling van onze jeugd.

 

 

Lezing & Parallelsessies

Vervolgens nam Remco Havermans (Bijzonder Hoogleraar Jeugd, Voeding Gezondheid aan de Universiteit Maastricht) de bezoekers mee in zijn verhaal  over co-creatie tussen beleid, wetenschap en praktijk. Aan welke knoppen kunnen we draaien? Is het het kind, is het de context, is het de voeding?

Na deze lezing stonden de parallelsessies op het programma. Ilse van Lier, Puck Jonkers, Remco Havermans,  Suzanne Bisschops, Andrew Simons, Carel Vereijken, Jenny Peters, Britt van Belkom, Nadie Winde, Ankie Billekens, Leandra Schmitz, Eveline Wijnhoven en René Kessen verzorgden de sessies waar bezoekers naar eigen voorkeur mochten deelnemen.
 

Inspiratiemarkt & dé foodtrends anno 2022

De gezonde lunch werd aangekleed door partners op de inspiratiemarkt. Daar stonden: Good Life International, HELA, LIOF WML, Spoony, GrowWizzKid, Pure Ingredients, TLant, Fieldlab, Sudryso, Greenhabit, Krachtvoer om met de gasten in gesprek te gaan over hun product.

Na de break was het Anneke Ammerlaan die de gasten trakteerde op een kijkje in de keuken van de foodtrends anno 2022. Ammerlaan stond aan de wieg van het magazine Allerhande en signaleert en onderzoekt al meer dan 20 jaar trends in voeding,

Digitale food marketing & BNR radio

Associate Professor Frans Folkvord (Tilburg University, co-directeur PredictBy) deed er nog een schepje bovenop en nam de bezoekers mee in de wereld van digitale food marketing, oftewel ‘welke voedselreclames en promotietechnieken werken om een gezondere toekomstige generatie te creëren?’

Tijdens deze veelzijdige dag werden er ook podcast opnames gemaakt door Hannelore Zwitserlood voor BNR. BNR en Brightlands werken aan een tiendelige serie over de achtergronden, ontwikkelingen en innovaties op de vier campussen. Één van deze podcasts zal gaan over het onderwerp Jeugd, Voeding & Gezondheid. Beluister hier de podcasts. 

Finale Kids Proef Challenge

De dag werd afgesloten met de finale van de Kids Proef Challenge 2022. Kinderen uit de regio mochten een lekker en gezond hoofdgerecht bedenken.

Benieuwd wie er gewonnen heeft?

Bekijk hier de winnaars van de Kidsproef Challenge 2022!

Meer informatie