Terug naar nieuws

Lusten kinderen een duurzame maaltijd?
Door Remco Havermans, hoogleraar Maastricht University Campus Venlo
 


Onderzoekers van de Universiteit voor Gastronomische Wetenschappen in Pollenzo (Italië) ontwikkelden een reeks schoollunches voor kinderen, gebaseerd op drie kernwaarden: vegetarisch, bereid met pure ingrediënten en met een beperkt zoutgehalte. Dat klinkt gezond én duurzaam — maar is het ook lekker? Die vraag stelden de Italiaanse onderzoekers zichzelf, en het antwoord bleek: niet altijd.

Lusten kinderen een duurzame maaltijd? Door Remco Hoogleraar Remco Havermans, 3 november 2025



Lunchen in Europa

De onderzoekers bedachten de gerechten niet zelf, maar vroegen cateraars uit twaalf Europese landen om een lunch te ontwikkelen die voldeed aan de drie duurzaamheidscriteria én aansloot bij de lokale eetcultuur. Zo ontstond een gevarieerd menu: linzenlasagne in Boedapest, couscous met gerookte tofu in Bratislava, een rijstgerecht in Valencia en een pastagerecht in Lyon. In sommige landen, zoals Estland en Italië, werd gekozen voor een groenterijke soep, terwijl in Zweden, Tsjechië en Oostenrijk groenteburgers op het menu stonden.

Op iedere locatie werd het gerecht één keer geserveerd en beoordeeld door schoolkinderen. In totaal namen meer dan 2000 kinderen tussen de 9 en 15 jaar oud deel aan deze smaaktest. De resultaten liepen sterk uiteen. Over het algemeen vielen de soepen minder in de smaak, terwijl pastagerechten juist goed werden gewaardeerd. Niet verrassend hing die waardering nauw samen met de hoeveelheid voedselverspilling: in Bratislava werd bijvoorbeeld gemiddeld maar de helft van de couscous opgegeten.

De schoollunch in Nederland

Nederland is een van de weinige EU-landen waar geen schoollunch wordt aangeboden. Nederlandse kinderen eten meestal een zelf meegebrachte lunch, vaak bestaande uit boterhammen. Zo’n ‘zelfsmeerlunch’ biedt weinig ruimte om de groente-inname te vergroten — en een ander type maaltijd zou waarschijnlijk leiden tot meer verspilling.

Mogelijk zouden pastagerechten hier beter in de smaak vallen, want die eten de meeste kinderen graag, ook in Nederland. Toch geldt, zoals de Finse voedingswetenschapper Hely Tuorila al tien jaar geleden opmerkte: “depending on the ingredients, cooking and serving, pasta or any food can be good or bad.” Met andere woorden: zelfs het beste recept mislukt in handen van een slechte kok.

Gerookte tofu en groentesoep met grote stukken groenten lijken dus niet de meest succesvolle manieren om kinderen duurzaam en gezond te laten eten. Dat is misschien geen verrassende conclusie, maar voor veel kinderen ongetwijfeld een geruststellend — én wetenschappelijk onderbouwd — feit.

Bronnenlijst 


[1] Zanoni, M., Bigi, M., Chirilli, C., Ricci, M., Povigna, C., Buracco, N., Tecco, N., Fassio, F., & Torri, L. (2026). A large-scale European study on the role of sensory liking, emotional responses, and food neophobia in driving the acceptance of sustainable meals served in school canteens. Food Quality and Preference, 136, 105732. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2025.105732

[2] Rongen, F. C., Kleef, E. van, Vingerhoeds, M. H., Seidell, J. C., & Dijkstra, S. C. (2023). Content of lunchboxes of Dutch primary school children and their perceptions of alternative healthy school lunch concepts. Public Health Nutrition, 26(3), 554-562. https://doi.org/10.1017/S1368980022002282

[3] Tuorila, H., Palmujoki, I., Kytö, E., Törnwall, O., & Vehkalahti, K. (2015). School meal acceptance depends on the dish, student, and context. Food Quality and Preference, 46, 126-136. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2015.07.013

Placeholder image

Replaced

Replaced
sluitknop