Door: Remco Havermans, hoogleraar Maastricht University Campus Venlo
Twintig jaar geleden ontwikkelden Jennie Cockroft en Sorrell Fearnall in Engeland het PhunkyFoods programma, een brede aanpak ter bevordering van een gezonde leefstijl voor Britse schoolkinderen. Dit programma (of ‘menu’) is gericht op basisschoolleerlingen (4 tot 11 jaar oud) en omvat acht verschillende elementen (of ‘ingrediënten’). Scholen worden geacht tenminste twee elementen te doorlopen en zijn daarna vrij om de overige ingrediënten in of uit te voeren. Deze flexibiliteit zou noodzakelijk zijn om zoveel mogelijk scholen over te halen om deel te nemen aan het programma. Dat lijkt aardig te lukken. Inmiddels nemen 450 scholen in verschillende regio’s in Engeland deel aan het programma, zo valt op de website te lezen [1]. Het doel is helder: “Changing children's lives by creating healthier school communities in which children can thrive”. Onlangs hielden Karen Vaughan en collega’s van de School of Food Science and Nutrition (Leeds, VK) het programma kritisch tegen het licht en toonden dat PhunkyFoods er juist niet in slaagt om kinderen een gezonde leefstijl aan te leren [2]. Jennie en Sorrell bereiken wel duizenden kinderen maar de kinderen zelf lijken daar weinig aan te hebben.
