Het IKEA-effect
Het IKEA-effect, wat is dat? Misschien is dat voor jou het effect dat de internationale keten heeft op je koopgedrag (je zult niet de eerste zijn die veel meer koopt dan je eigenlijk van plan was 😉), of het feit dat je er op de een of andere manier altijd meer tijd doorbrengt dan je vooraf had gepland.
In de wetenschap heeft het IKEA-effect een andere betekenis dat weinig met de grote winkelketen zelf te maken heeft. Waar het om gaat, is het gegeven dat dat wat je zelf maakt, lekkerder, leuker, mooier of beter is*. In een experiment [1] werd aan een groep mensen gevraagd om een IKEA-kastje te beoordelen en er een waarde (uitgedrukt in euro’s) aan te geven. De ene helft van de groep kreeg het kastje gewoon te zien, maar de andere helft moest het eerst nog in elkaar zetten - en we weten allemaal, daar kan best veel tijd in gaan zitten.
Wat bleek nu? De mensen die het kastje zelf in elkaar hadden moeten zetten, waren bereid flink méér te betalen voor het kastje dan de mensen die het kastje alleen vluchtig hadden gezien. De tijd en moeite die de eerste groep in het kastje had gestopt, bleek te zorgen voor een hogere waardering. En omdat een IKEA-kastje was gebruikt in het experiment, was het IKEA-effect geboren.
